22/07/2009

Czemu należy używać właściwości SyncRoot?

Home

SyncRoot to właściwość zdefiniowana na poziomie interfejsu ICollection służąca do synchronizowania operacji wykonywanych na kolekcjach przy pomocy słowa kluczowego lock lub jawnie przy pomocy monitora. Czemu jednak należy używać tej właściwości zamiast instancji kolekcji, czyli czemu zalecany jest taki kod:
lock(list.SyncRoot)
{
   ...
}
A nie taki?
lock(list)
{
   ...
}
Kiedy postawiłem sobie to pytanie okazało się, że odpowiedź nie jest dla mnie oczywista. Wizyta w dokumentacji MSDN nic nie pomogła bo udzielone wyjaśnienie należy do grupy tych, które stają się jasne i oczywiste jak już znasz prawidłową odpowiedź ;).

Spędziłem trochę czasu zastanawiając się nad tą kwestią oraz szperając po sieci i doszedłem do następujących wniosków. Należy używać właściwości SyncRoot ponieważ zapewnia ona centralny, dobrze określony, bezpieczny punkt synchronizacji dla kodu zewnętrznego używającego kolekcję jak i dla kodu wewnętrznego kolekcji. Inaczej mówiąc zapewnia to, że każdy kod używa tego samego obiektu do synchronizacji. Bezpieczny w tym sensie, że bardzo łatwo można stwierdzić kto i kiedy uzyskuje dostęp do obiektu synchronizacyjnego - wystarczy ustawić pułapkę w getter-ze właściwości. Synchronizacja bezpośrednio przy użyciu instancji kolekcji czy też na obiekcie this może natomiast doprowadzić to bardzo trudnych do wykrycia zakleszczeń ponieważ nie będzie można łatwo określić kto i w jakim momencie blokuje obiekt. Z drugiej strony jeśli taka semantyka SyncRoot jest z jakiegoś powodu niepożądana kolekcje wydziedziczone z kolekcji bazowej mogą dostarczyć własnej implementacji tej właściwości.

1 comments:

Łukasz Sowa said...

Super, dzięki za risercz na ten temat :) Fajnie uzupełnia mój wpis na temat synchronizacji http://lukaszsowa.pl/post/2009/07/17/Producent-i-konsument-przyklad-uzycia-slowa-kluczowego-lock.aspx Też się nad tym zastanawiałem i MSDN nie daje odpowiedzi na to pytanie.

Post a Comment